Henri Burgers beeldend kunstenaar | visual arts
home   glossary
ARCHIVE  recensie | review : 1995
Martin Pieterse - Gulliver strijkt neer in Edes Huis Kernhem
Beginnende kunstenaars hebben het dikwijls moeilijk. Om bekend te worden moeten ze exposeren, maar galeries hebben weinig belangstelling, juist omdat ze nog onbekend zijn. Om die vicieuze cirkel te doorbreken heeft de in Gelderland opererende Gemeenschap Beeldende Kunstenaars (GBK) de reizende startersgalerie 'Gulliver' in het leven geroepen.
De eerste tentoonstelling van 'Gulliver' is tot 19 oktober te zien in Huis Kernhem in Ede, met zes beginnende, Gelderse kunstenaars. 'Gulliver' is min of meer ontstaan uit de Arnhemse atelierroute 'Tracé', die in de afgelopen jaren al aandacht vestigde op beginnende kunstenaars. [...]
'schilderij'

De meest intrigerende exposant van de zes is echter Henri Burgers.
In tegenstelling tot de objecten van Marjon Gemmeke gebruikt Burgers in zijn driedimensionale werk wel voorwerpen die ooit onderdeel uitmaakten van een machine of een apparaat. Maar de kunstenaar plaatst ze totaal buiten hun gebruikelijke omgeving en hij zorgt er met minimale ingrepen voor dat ze een heel nieuw karakter krijgen.
Bijvoorbeeld door een metalen plaat met uitgestanste vormen vol te gieten met een dikke laag plexiglas. Of simpelweg een mooi zwart plastic tankje uit een auto plompverloren op de vloer van de expositieruimte te plaatsen, als een heuse ready made.

object

Het mooiste voorbeeld van Burgers' gevoel voor esthetische humor is echter de electrische badkamerkachel waarvan hij het elektrische verwarmingselement fluor-oranje geschilderd heeft, waardoor het lijkt alsof het gloeit. Even denk je zelfs de warmte van het kacheltje daadwerkelijk te voelen. Een bizar ding.

'De Gelderlander', 1995