Actuele iconen in kilo's was en in primaire kleuren.
Dat zijn de kunstwerken van Henri Burgers die momenteel in de galerij van het
gemeentehuis in Oosterbeek zijn te zien. De Arnhemse kunstenaar zet een hedendaags
tijdsbeeld neer met behulp van het verpakkingsmateriaal van 'muizen',
fototoestellen en tandartsgereedschap.
Het verpakkingsmateriaal sleept hij overal vandaan. Uit fabrieken of uit de
huiselijke kring van familie en kennissen. De verpakkingen gebruikt hij als mal,
daaromheen creërt hij een wasklomp in uitgesproken kleuren.
Zoals het waspaneel dat 'in en in' blauw is en een soort propellor in het
hart heeft. Het is imposant en ingetogen tegelijk. De enorme dikte van
het paneel dient er volgens Burgers voor om los te komen van het platte
vlak. "Continu ben ik met die wisselwerking bezig tussen ruimtelijk werk
en tweedimensionale kunst."
Zoals een archeoloog op zoek is naar bodemschatten uit de oudheid, zo
zoekt Burgers zijn eigen objecten terug. Stukje bij beetje zaagt hij met
een mes de bovenlaag weg en ontmaskert hij zijn eigen creatie weer. "Dat
is best zwaar werk", aldus Burgers. "Ik heb er zelfs een tennisarm aan over
gehouden. Ondanks het feit dat ik mijn werk regisseer, stuit ik toch op zowel
positieve als negatieve verrassingen. Dat is het aardige en het houdt het
werkproces spannend."
Een blauwe zuil draagt een rood blok in de top met grijze batterij-achtige
figuren. "In onze wegwerpmaatschappij stelt verpakkingsmateriaal niets voor.
Maar als je er de tijd voor neemt, dan zie je dat het alles te maken heeft met
architectuurvormen. Je ziet dit als je bijvoorbeeld het piepschuim uit de doos van
een nieuwe televisie haalt."
Een groot, felrood paneel laat twee composities zien die elk uit vier donkere
gloeilampjes bestaan. "Ik ben gek op complementaire kleuren", verduidelijkt
Burgers. "Het moet flink nadreunen. Als je met je ogen knippert, zie je dat
die figuren wegvliegen." Opvallend van kleur is ook het felgele wasblok met vier
flesjes op een rijtje in metalic en zwart.
Veel van Burgers' werken zijn fors van formaat en rechthoekig van vorm. Een
uitzondering hierop vormt het motorblok met uitstekende delen in een Liptonice-kleurige
ovaal met hier en daar een ijskoud randje (glazig blauw).
Burgers accentueert de vergankelijkheid van dingen. Het object waarbij de verpakking
van een vier jaar oude 'muis' dienst deed als mal doet nu prehistorisch aan. "Moet je
kijken wat een vierkant blok", roept de Arnhemse kunstenaar.
"Het lijkt wel van bakeliet." Burgers heeft hem in de galerij bij de raadzaal
naast de vorm van een fototoestel gehangen. De 'muis' is olijfgroen, het fototoestelletje
zalmrose. "Het kleurpigment dat ik hiervoor heb gebruikt, verwijst naar de zeventiger
jaren. Iedereen had in die tijd sanitair in die kleuren. Je krijgt dus al gauw de
associatie met een zeepbakje."
De waspanelen zien er zacht uit. "Als je er met je nagel indrukt, laat het een
spoor na", weet Burgers. "Dat zachte vind ik mooi. Maar als tegenhanger heb ik
er in deze tentoonstelling wel iets knetterhards tegenover gezet." Het is een zwarte
vitrine met een object met vier hartkamers. "Als ode aan alledaagse dingen die vanwege
hun functie zo zijn vormgegeven. En waar niemand de schoonheid van ziet."